vytvarne-potreby-ao.cz

Interaktivní pomůcka pro ČJ – Vyjmenovaná slova po M

Tento vynikající výrobek Interaktivní pomůcka pro ČJ - Vyjmenovaná slova po M od výrobce Nakladatelství D + H můžete najít tady nyní levně! Nyní za akční cenu 27 Kč.
EAN: 29993
Interaktivní pomůcka pro ČJ - Vyjmenovaná slova po M

Interaktivní hmatové pomůcky pro český jazyk

Ve své poradenské praxi se velmi často setkávám s dětmi (především na 2. stupni ZŠ), které
mají problémy se zvládáním české gramatiky (nejen s osvojováním, které je mnohdy povrchní, ale
především s aplikací ). Ta se pro ně postupně stává spletencem nepřehledných pravidel,
ve kterých se přestávají s jejich narůstajícím počtem a náročností orientovat. To mě přimělo
k tomu, abych vytvořila pomůcky, které by těmto dětem pomohly zpřehlednit českou gramatiku a
uspokojivě zvládnout alespoň její základy.

Podstatou je vyjádření základních gramatických pravidel formou jednoduchých obrazových
symbolů – ty jsou reliéfní, vystupují z povrchu plastového materiálu. Gramatická pravidla si tak děti
kromě jiného doslova ohmatají. Výhodou je využití více analyzátorů zároveň (především zraku a
hmatu) společně s vlastní aktivitou – dětem záměrně nejsou předkládány hotové přehledy, ale pouze
„polotovary“, které si mohou tvůrčím způsobem dokončit (vybarvit, doplnit o různé údaje – proto je
záměrně vynechán volný prostor, podle potřeby rozstříhat atd.).

Pomůcky díky využívání multisenzoriálního přístupu, snaze o zestručnění a zpřehlednění, a
činorodosti dětí usnadňují nejen fázi osvojování, které se tak stává důkladnější, ale napomáhají i
pohotovějšímu vybavení a aplikaci správného pravidla.

K možnostem využití:
– děti přehledy tvůrčím způsobem dotvářejí, každý přehled se tak může stát originálem
– při osvojování nového učiva – ohmatat, pojmenovat, vyvodit pravidlo, vybarvit, dopisovat
podstatné či doplňující údaje
– při upevňování učiva – využívat při vyhledávání a určování správného pravidla
– při opakování – při chybě se nespokojit s korekcí pouze ústní formou či opravou v písemné
podobě (tento způsob není většinou příliš efektivní), ale vždy vést dítě k tomu, aby si příslušné
pravidlo znovu vyhledalo, ohmatalo a nahlas zdůvodnilo
– při písemném procvičování, ověřování – dítě píše do volného prostoru na plastové fólii
– využít k evidenci chyb (dítě si zapíše správně slova, ve kterých chybovalo, která chybně
přiřadilo apod.)
– doplňovat, dopisovat příklady
– pomůcky lze využít také formou „barevných pravidel“ – roh fólie (nebo několika fólií, na
kterých je rozepsáno totéž pravidlo) označíme puntíkem jedné barvy (každé pravidlo tak má
„svou“ barvu), při doplňování gramatického jevu v písemné formě vždy použijeme pastelku
nebo fix příslušné barvy – shodné s barvou puntíku na fólii s odpovídajícím pravidlem. Při
následné kontrole tak pohotově získáme přehled o tom, v čem dítě chybuje, zda doplnění
správného gramatického jevu souviselo se správným zdůvodněním nebo bylo jen dílem šťastné
náhody.
– lze využít k individuální i skupinové práci
– pomůcky je možné používat opakovaně a různorodě.
K dopisování nebo vybarvování lze použít běžné pastelky (i voskové – např. progressa, lze je smýt
houbičkou na nádobí a jarem, kartáčkem a mýdlovou vodou), lihové fixy (lze odstranit lihem –
životnost se však opakovaným používáním lihu může snížit), tužky (ty lze gumovat). Používat lze i
obyčejné fixy (ty je možné setřít navlhčeným hadříkem). Vybarvené obrázky lze přestříkat fixačním
lakem (stačí i lak na vlasy).

V současné době je k dispozici: tabulka psacích písmen, tabulka souhlásek, rody podstatných
jmen, vzory podstatných jmen, druhy zájmen, shoda podmětu s přísudkem, vyjmenovaná slova
(b,l,m).Použitá plastová fólie je zdravotně nezávadná.