Jak spolehlivě odhalit lháře. Stalo se vám někdy, že vám někdo lhal? Lhali jste někdy i vy? Každý člověk lže. Lhaní je součástí našeho každodenního života a ve většině případů nejde o nic špatného, mnohdy lži používáme dokonce se záměrem někoho ochránit. Často se však setkáváme i s lidmi, kteří lžou ve vlastní prospěch nebo se záměrem ublížit druhým – v takových případech je schopnost odhalit lež zcela zásadní dovedností. Autor této čtivé a praktické knihy má za sebou více než dvacetiletou zkušenost v oboru kriminologie. Své bohaté znalosti vám předkládá v jednoduchých, ale přesto velmi účinných tipech a strategiích, s nimiž se dopátráte pravdy v celé řadě situací – od těch běžnějších, jako je například smlouvání o ceně, nákup zboží nebo jednání s dětmi, až po ty náročnější, mezi něž patří uzavírání smluv či odhalování nevěry. Vše je doplněno názornými ukázkami příznaků lhaní na detailních barevných fotografiích. Probuďte v sobě schopnost odhalovat lži, naučte se nejmodernějším detekčních technikám, které můžete ihned převést do praxe. Staňte se „lidským detektorem lži“ a začněte ve svém každodenním životě využívat výhody, které vám tato schopnost nabízí! Z obsahu PODĚKOVÁNÍ 8 O AUTOROVI 9 ÚVOD 11 První část JAK POROZUMĚT LŽÍM 1 POVAHA LHANÍ 15 1.1 Lži ve prospěch druhých 16 1.2 Lži ve vlastní prospěch 18 1.2.1 Motiv lži: chránit se před ztrapněním 18 1.2.2 Motiv lži: udělat dobrý dojem 19 1.2.3 Motiv lži: získat výhodu 20 1.2.4 Motiv lži: vyhnout se trestu 21 2 PŘIROZENÁ SCHOPNOST ROZPOZNAT LEŽ: JAK DOBŘE SI VEDEME? 23 2.1 Překážky – sebejistota a blízkost 23 2.2 Schopnost lhát vs. schopnost lež rozpoznat 26 2.2.1 Jak dosáhnout rovnováhy mezi schopnostmi lhát a rozpoznávat lež 27 2.2.2 Jak si vedou profesionálové 28 2.2.3 Vliv verbální a neverbální komunikace 30 2.2.4 Géniové v odhalování lží 31 Druhá část ODHALOVÁNÍ LŽÍ 3 REAKCE NA LEŽ 41 3.1 První fáze: emoční reakce 41 3.2 Druhá fáze: reakce sympatického nervového systému 41 3.3 Třetí fáze: kognitivní reakce 42 3.3.1 Funkce vysokofrekvenčních nervových drah 42 3.3.2 Kognitivní přetížení mozku 43 3.4 Reakce na lež v praxi 45 4 PROCES ODHALOVÁNÍ LŽÍ – MODEL „MAGIC“ 48 4.1 První stupeň: motivace 49 4.2 Druhý stupeň: kontrolní otázky 49 4.2.1 Polygraf 50 4.2.2 Způsoby ověřování normálních projevů chování 51 4.3 Třetí stupeň: usvědčující otázky 51 4.3.1 Přímá konfrontace 52 4.4 Čtvrtý stupeň: indikátory 52 4.5 Pátý stupeň: opětovná kontrola 53 4.6 Model odhalování lží MAGIC v praxi 55 5 PŘÍZNAKY LHANÍ 62 Patologičtí lháři 63 Nacvičené opakované lži 63 Trénink odhalování lží 64 5.1 Vše je vepsáno v obličeji 64 5.1.1 Oči 64 Oční kontakt 65 Frekvence mrkání 66 Pohyby očí 67 Výjimky z pravidla 69 5.1.2 Nos to ví 79 5.1.3 Ústa 81 5.1.4 Mikrovýrazy – záblesky falše 89 5.1.5 Záměna mikrovýrazů 99 5.2 Prolhané tělo 101 5.2.1 Paže a ruce 102 5.2.2 Nohy a chodidla 105 5.2.3 Hlava 109 5.2.4 Držení těla 109 5.3 Prolhaný jazyk 116 5.3.1 Vynechávání inkriminovaných informací 116 5.3.2 Odvádění pozornosti 117 5.3.3 Negace a nadměrný důraz 118 5.3.4 Rytmus řeči 121 Třetí část PRAKTICKÁ PŘÍRUČKA 6 POVAHA LHANÍ: SHRNUTÍ HLAVNÍCH BODŮ 127 7 PŘIROZENÁ SCHOPNOST ROZPOZNAT LEŽ: SHRNUTÍ HLAVNÍCH BODŮ 128 8 REAKCE NA LEŽ: SHRNUTÍ HLAVNÍCH BODŮ 129 9 PROCES ODHALOVÁNÍ LŽÍ – MODEL „MAGIC“: SHRNUTÍ HLAVNÍCH BODŮ 131 10 PŘÍZNAKY LHANÍ: SHRNUTÍ HLAVNÍCH BODŮ 133 11 PŘÍZNAKY LHANÍ: PŘEHLEDNÝ SEZNAM 135 12 PŘÍZNAKY LHANÍ: OBRÁZKOVÝ PRŮVODCE 137 13 MIKROVÝRAZY: OBRÁZKOVÝ PRŮVODCE 142 14 UŽITEČNÉ TIPY PRO RODIČE A UČITELE 144 14.1 Přizpůsobte otázky věku dětí 144 14.2 Dávejte si pozor na přehnanou sebejistotu a zůstaňte objektivní 145 14.3 Tělo dítěte vše prozradí 145 14.4 Pro a proti blufování 145 14.5 Poučte se z dětských lží 146 14.6 Poznámka na závěr 147 14.7 Nejčastější příznaky lhaní u dětí 147 14.7.1 Oči 147 14.7.2 Pohrávání si s prsty nebo různými předměty 147 14.7.3 Dotýkání se obličeje 147 14.7.4 Rytmus řeči 148 14.7.5 Použijte strategii mlčení 148 15 UŽITEČNÉ TIPY V OBLASTI PRACOVNÍCH POHOVORŮ A JEDNÁNÍ 149 15.1 Nervozita je normální jev 149 15.2 Vytvoření vhodné atmosféry 150 15.3 Vynechávání inkriminovaných informací a odvádění pozornosti 151 15.4 Technika střídání přátelských a nepříjemných otázek 152 15.5 Poznámka na závěr 153